Systemy mechatroniczne
Kierunek:
Mechatronika
Specjalność:
Modelowanie i symulacja systemów mechatronicznych (ME3)
Rodzaj studiów i semestr: stacjonarne II st. sem. II
Punkty ECTS: 3
Prowadzący:
dr inż. Grzegorz
Dziatkiewicz
Opis przedmiotu
Co to jest system? Czy można się nauczyć budować systemy mechatroniczne przez zabawę? Jak formalizować wymagania projektowe? Jeśli chcesz znać odpowiedzi na te pytania, to przedmiot „Systemy mechatroniczne” pomoże wyjaśnić podstawy teorii i inżynierii systemów w zastosowaniach w mechatronice. Będziesz projektować systemy mechatroniczne, a następnie będziesz je budować, testować i modelować, dzięki zastosowaniu LEGO Mindstorms NXT. Podczas zajęć projektowych w grupach przebędziesz prawie wszystkie etapy cyklu życia produktu mechatronicznego: od koncepcji do testów. Poznasz podstawy modelowania systemów za pomocą metod sieciowych, w szczególności opanujesz modelowanie architektury systemów.
Program przedmiotu
- Wykład: 15 godzin w
semestrze
-
Laboratorium: 15 godzin w semestrze
Warunki zaliczenia
- Zaliczenie na ocenę pozytywną projektu (warunki podaje prowadzący na zajęciach)
- Egzamin z wykładu.
OCENA KOŃCOWA: O=0.55E+0.45P
E - ocena z egzaminu P - ocena z
projektu
Tematyka wykładów
Podstawowe pojęcia teorii i inżynierii systemów. Systemy mechatroniczne i ich własności.
Cykl życia systemów mechatronicznych. Podstawy modelowania systemów mechatronicznych.
Tematyka
projektu
Projektowanie, budowa, testowanie i modelowanie systemu mechatronicznego w grupach studenckich wg założeń projektowych przedstawionych przez prowadzącego.
Literatura
- Shetty D., Kolk R.A., Mechatronics system design. Cengage Learning, 2011.
- Olsder G.J., Mathematical systems theory. Delf Univeristy Press, 2003.
- Mesarovic M.D., Takahara Y., General systems theory: mathematical foundations. Academic Press, 1975.
- Gibson J.E., Scherer W.T., Gibson W.F., How to do systems analysis. Wiley, 2007.
- Antoulas A.C.., Approximation of large-scale dynamical systems. SIAM, 2005.
- Boccara N., Modeling complex systems. Springer, 2004.
|