Przykłady zrealizowanych projektów
inżynierskich
Budowa układu sterującego oraz
modelowanie mechaniki manipulatora
inż. Marcin Hatłas (Mechatronika)
W ramach projektu zbudowano robota wraz z
układem sterowania oraz opracowano jego model numeryczny. Zastosowano
dwie metody analizy dynamicznej manipulatora, użyto metody
Denavita-Hartenberga oraz oprogramowanie Matlab Simulink. Modele
wykonane w ramach projektu odwzorowują rzeczywiste zachowanie się
manipulatora. Do sterowania robota wykorzystano mikrokontroler ATMega16
współpracujący ze sterownikami silników krokowych A4988.
Przestrzeń robocza wyznaczona numerycznie
Rzeczywisty robot
Badania eksperymentalne i
modelowanie kości
inż. Michał Sambor (Mechatronika)
Celem pracy inżynierskiej było
przeprowadzenie serii badań eksperymentalnych dla kości udowej kurczaka,
a następnie przeprowadzenie analiz MES. Określone na podstawie
eksperymentu przemieszczenia zostały wykorzystane do identyfikacji
parametrów materiałowych kości z użyciem MES. Identyfikację
przeprowadzono minimalizując różnicę przemieszczeń uzyskanych w
eksperymencie oraz przemieszczeń otrzymywanych z użyciem MES dla różnych
wartości moduł Younga. W wyniku identyfikacji otrzymano parametry
zbliżone do wielkości spotykanych w literaturze. W ramach pracy
porównano również wyniki eksperymentalne uzyskane dla kości udowej i
kości udowej wzmocnionej prętem stalowym (symulującym gwóźdź
śródszpikowy). W szczególności zwrócono uwagę na mechanizm zniszczenia
kości w obu przypadkach.
|
|
Model MES kości udowej kurczaka w zginaniu trójpunktowym |
Eksperymentalne
pomiary dla kości udowej kurczaka |
Badania eksperymentalne
amortyzatora
inż. Kamil Lysek (Mechatronika)
Praca dotyczyła opracowania przebiegów
testowych dla amortyzatorów rowerowych oraz przeprowadzenia badań
laboratoryjnych. Na podstawie badań terenowych (film nakręcony podczas
przejazdu po różnych rodzajach nawierzchni) opracowano przebieg
przemieszczeń amortyzatora rowerowego. Zwrócono uwagę na fragmenty w
których występują duże i gwałtowne przemieszczenia amortyzatora.
Przebieg został zaprogramowany w maszynie hydraulicznej MTS i
przeprowadzono badania amortyzatora w warunkach laboratoryjnych.
Przebieg przemieszczeń amortyzatora opracowany w ramach pracy na bazie
badań eksperymentalnych
Projekt i wykonanie stanowiska do
wizualizacji fal akustycznych
inż. Adam Prowda (Mechatronika)
Celem pracy było opracowanie stanowiska
do wizualizacji postaci drgań własnych oraz wyznaczenie ich z użyciem
MES. W ramach pracy przeprowadzono wiele analiz MES oraz wykonano
kilkadziesiąt eksperymentów na zbudowanym stanowisku pomiarowym
Przeprowadzenie badań wymagało przetestowanie kilku typów blach oraz
materiałów sypkich używanych do wizualizacji postaci drgań własnych.
Wyniki analizy MES – postać drgań własnych dla wybranej częstotliwości
(po prawej stronie po redukcji liczby kolorów)
Stanowisko pomiarowe: 1 komputer z oprogramowaniem LMS, 2 analizator
drgań LMS,
3 wzmacniacz wzbudnika drgań, 4 wzbudnik drgań wraz z płytą
Porównanie wyników MES (637Hz) i wynik uzyskany eksperymentalnie (692Hz)
Analiza wytrzymałościowa i
badania eksperymentalne belki tensometrycznej
inż. Martyna Poręba (Automatyka i Robotyka)
W ramach pracy
wykonano obliczenia wytrzymałościowe i
badania eksperymentalne belki
tensometrycznej. Do obliczenia naprężeń
w przekrojach niebezpiecznych
zastosowano metodę analityczną oraz
metodę elementów skończonych (MES).
Wykonano badania eksperymentalne
polegające na pomiarze przemieszczeń
wywołanych obciążeniem statycznym.
Wyznaczone przemieszczenia w zakresie
liniowosprężystym porównano z wynikami
otrzymanymi za pomocą MES. Zgodność
wyników uzyskanych różnymi metodami
potwierdziła poprawność wykonanych
obliczeń oraz możliwość bezpiecznego
stosowania belki przy założonym
obciążeniu. |
|
|
Stanowisko w trakcie
badań |
Odkształcona belka po wykonaniu badań
|
|
Schemat badanej
belki tensometrycznej |
Przemieszczenia
uzyskane za pomocą MES (mm) |
Opracowanie narzędzi inżynierskich wspomagających pomiary laboratoryjne
(Praca została wykonana we współpracy z firmą Tenneco Automotive Eastern Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Gliwicach)
inż. Agnieszka Bajerska (Mechanika i Budowa Maszyn)
inż. Iwona Bałuch (Mechanika i Budowa Maszyn)
W ramach projektu opracowano aplikację komputerową, wspomagającą weryfikację poprawności i dokładności wykonania elementów wchodzących w skład amortyzatorów. Aplikację napisano w języku Visual Basic for Application (VBA).
Podczas dokonywanej przez program analizy tworzone są wykresy Gaussa oraz histogramy dla wybranych danych pochodzących zarówno z pomiarów wykonanych za pomocą maszyn pomiarowych jak i dla pomiarów manualnych.
Aplikacja współpracuje z odpowiednio przygotowanymi arkuszami programu Microsoft Excel. |
|
|
Fragment kodu programu w VBA |
|
|
Okno główne programu |
Przykład wypełnionego arkusza dla wybranego elementu |
Przykładowy histogram
Analiza wpływu budowy elementu „orifice disc” na przepływ oleju przez zawór BOCS
(Praca została wykonana we współpracy z firmą Tenneco Automotive Eastern Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Gliwicach)
inż. Mateusz Balmas (Mechanika i Budowa Maszyn)
W ramach projektu dokonano badań mających na celu określenie wpływu budowy dysku otworowego („orifice disc”) na przepływ oleju przez zawór BOCS stosowany w amortyzatorach samochodowych. Dysk otworowy w tym zaworze ma istotny wpływ pracę amortyzatora podczas dekompresji, czyli podczas fazy odbicia amortyzatora.
Do pomiarów przeprowadzonych na maszynie przepływowej zostały zbudowane dwa złożenia zaworu BOCS. Każde z nich składało się z tych samych elementów z wyjątkiem tłoków zaworów, które różniły się między sobą uszczelnieniem. Zostały wykonane 33 pomiary dla każdego zaworu (33 różne dyski otworowe). Analiza wyników została przeprowadzona przy użyciu programu MATLAB oraz Microsoft Excel. |
|
|
Przekrój przez zawór BOCS |
Przykładowe dyski otworowe wykorzystywane w zaworze BOCS i ich oznaczenia:
a) 10017501, b) 10017515, c) 10017520, d) 10017534
Wyniki zależności ciśnienia przepływu od prędkości przepływu
dla poszczególnych wariantów dysku otworowego
W ramach projektu dokonano badań mających na celu określenie wpływu budowy dysku otworowego („orifice disc”) na przepływ oleju przez zawór BOCS stosowany w amortyzatorach samochodowych. Dysk otworowy w tym zaworze ma istotny wpływ pracę amortyzatora podczas dekompresji, czyli podczas fazy odbicia amortyzatora.
|
Analiza numeryczna uchwytu do badań zmęczeniowych obudowy amortyzatora
(Praca została wykonana we współpracy z firmą Tenneco Automotive Eastern Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Gliwicach)
inż. Mateusz Smołka (Mechanika i Budowa Maszyn)
Celem projektu były
badania zmęczeniowe oraz analiza numeryczna uchwytu do badań zmęczeniowych w którym mocowana jest obudowa amortyzatora (rura ø 50). Przeprowadzone zostały również badania statystyczne próbki w celu wyznaczenia wykresów Wöhlera. Analiza numeryczna została wykonana w środowisku HyperWorks: preprocesorem operacji był HyperMesh, natomiast solverem Abaqus. Analiza statystyczna została wykonana w arkuszu kalkulacyjnym Excel.
Ponadto w ramach pracy sprawdzono, czy badany uchwyt jest odpowiedni do przeprowadzenia badań zmęczeniowych, tzn. czy zapewnia odpowiednią sztywność próbce oraz czy zamocowanie badanego elementu nie powoduje uplastycznienia lub styku krawędziowego zamiast powierzchniowego.
|
|
|
Próbka po badaniach zmęczeniowych, widoczne pęknięcie w próbce po testach zmęczeniowych |
Stanowisko badawcze - maszyna wytrzymałościowa do badań zmęczeniowych:
Naprężenia redukowane dla obudowy w miejscu styku z łączeniem dolnej i
górnej części uchwytu.
Optymalizacja oprzyrządowania do badań zmęczeniowych obudów amortyzatorów z wykorzystaniem metody elementów skończonych
(Praca została wykonana we współpracy z firmą Tenneco Automotive Eastern Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Gliwicach)
inż. Przemysław Sebastjan (Mechanika i Budowa Maszyn)
Celem pracy było zaprojektowanie i przeprowadzenie analiz wytrzymałościowych uchwytów do badań zmęczeniowych obudów amortyzatorów. Aby takie badania dawały jak najbardziej dokładne wyniki, konieczne
było zaprojektowanie oprzyrządowania, które nie będzie w sposób znaczący wypływać na rezultaty testu, tj. nie może być zbyt podatne, jak również zamocowanie badanego elementu nie powinno powodować jego uplastycznienia, niekorzystnego działania karbu lub styku krawędziowego zamiast powierzchniowego.
Istotnym z punktu widzenia testów zmęczeniowych jest wymóg, aby taki uchwyt był łatwy do zamontowania oraz zapewniał osiowe zamocowanie badanej obudowy amortyzatora.
Optymalizacja postaci geometrycznej uchwytu pozwoliła zmienić niekorzystne, punktowe oddziaływanie uchwytu na rurę, na równomiernie rozłożone. Dodatkowo, w celu zredukowania masy, zmniejszono grubość ścianek uchwytu oraz zwiększono jego sztywność poprzez dodanie elementów usztywniających. Dzięki przeprowadzonym analizom wytrzymałościowym udało się wykluczyć niekorzystne działanie karbu przy początkowym kształcie żebra usztywniającego. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż zoptymalizowany uchwyt cechuje się praktycznie niezmienną sztywnością, niezależną od kąta działania siły gnącej.
|
Schemat badania zmęczeniowego obudowy amortyzatora
Model numeryczny uchwytu do badań zmęczeniowych
|
|
|
Mapa składowej pionowej przemieszczeń powstałej jako skutek zacisku śrub
Mapa naprężeń redukowanych po zaciśnięciu uchwytu wokół rury
Spiętrzenie naprężeń w żebrze usztywniającym
Mapa naprężeń w uchwycie po optymalizacji dla różnych wariantów obciążenia
|