Języki programowania z programowaniem
obiektowym
Kierunek:
Mechatronika
Rodzaj studiów i semestr: stacjonarne I st. sem.III
Punkty ECTS: 4
Prowadzący:
dr hab. inż. Witold
Beluch
Opis przedmiotu
Celem przedmiotu „Języki programowania z
programowaniem obiektowym” jest zapoznanie Studentów z zagadnieniami
tworzenia programów komputerowych z użyciem różnych technik
programowania.
Do zrealizowania tego celu wybrano jeden z
najbardziej popularnych języków programowania: język
C++, pozwalający zarówno na programowanie
strukturalne jak i na
programowania obiektowo orientowane. W ramach wykładu
przedstawione są także inne wybrane języki programowania oraz
przykładowe algorytmy i typowe struktury danych. Studenci w ramach
przedmiotu poznają najważniejsze elementy języka programowania w C++
zgodne z obowiązującym standardem tego języka. Na zajęciach
laboratoryjnych Studenci rozwiązują szereg odpowiednio dobranych zadań
programistycznych.
Program przedmiotu
-
Wykład: 30 godzin w semestrze
-
Laboratorium: 30 godzin w semestrze
Warunki zaliczenia
Tematyka wykładów
- Od problemu do programu. Algorytmy:
pojęcie algorytmu i przykłady, cechy algorytmów,
złożoność algorytmów, zapis algorytmów, klasyfikacja
algorytmów.
- Struktury danych. Programowanie i
języki programowania. Elementy języka programowania.
Techniki programowania. Etapy tworzenia programu.
Środowiska programistyczne.
- Biblioteka standardowa C++. Tworzenie
programu w C++: podstawowe pojęcia, słowa kluczowe
języka, typy danych, operatory.
- Podstawowe elementy języka C++:
instrukcje wyboru, pętle, tablice statyczne, reguły
zasięgu, zasłanianie nazw, przestrzenie nazw,
specyfikatory const i static.
- Funkcje: definicja funkcji, funkcje
inline, funkcje z biblioteki standardowej C++,
przeciążanie nazw funkcji, argumenty domyślne.
- Wskaźniki i referencje. Dynamiczny
przydział pamięci i tablice dynamiczne. Przekazywanie
danych do funkcji przez wskaźnik i referencję.
- Operacje na plikach. Parametry
uruchomienia programu.
- Klasy i ich definiowanie. Dane
składowe i funkcje składowe. Programy obiektowe złożone
z wielu plików.
- Konstruktory i destruktory. Lista
inicjalizacyjna konstruktora.
- Statyczne składniki klasy. Stałe
funkcje składowe i stałe obiekty. Funkcje i klasy
zaprzyjaźnione.
- Tablice obiektów. Obiekty jako
składniki klasy.
- Dziedziczenie. Dziedziczenie
wielopokoleniowe. Wielodziedziczenie.
- Projektowanie programów orientowanych
obiektowo.
Literatura
- Grębosz J.: Symfonia C++ Standard.
Programowanie w języku C++ orientowane obiektowo.
Editions, Kraków, 2006.
- Banachowski L.: Algorytmy i struktury
danych. WNT, 2007
- Eckel B.: Thinking in C++. Helion,
2002
- Grębosz J.: Pasja C++. Szablony,
pojemniki i obsługa sytuacji wyjątkowych w języku C++.
Wyd. III, Oficyna Kallimach, Kraków, 2003.
- Koenig A., Moo B.E.: C++. Potęga
języka. Od przykładu do przykładu. HELION, Gliwice,
2004.
- Materiały dostępne w sieci internet.
- Materiały udostępnione przez
prowadzącego przedmiot oraz własne notatki.
Do pobrania
Instrukcje do zajęć laboratoryjnych (.pdf)
Wykłady (.pdf)
|