Programowanie obiektowe
Kierunek: Automatyka i Robotyka
Specjalność: Modelowanie komputerowe układów i procesów (AB3)
Semestr: II
Punkty ECTS: 1
Prowadzący: dr.
inż. Łukasz Turchan
Opis przedmiotu
Programowanie obiektowe jest uznawane obecnie za
najbardziej zaawansowaną technikę programowania. Jego zasadniczą cechą
jest możliwie wierne odwzorowanie modelowanej przez program
rzeczywistości na struktury danych i algorytmy programu.
W ramach tego przedmiotu
Samo pojęcie programowania obiektowego nie jest
związane z żadnym konkretnym językiem programowania. Tym niemniej, w
ramach niniejszego przedmiotu, przedstawione zostanie programowanie
obiektowe w języku C++. Wybór ten podyktowany jest kilkoma faktami:
- jest to chyba najbardziej
rozpowszechniony język programowania w obecnej chwili,
- studenci powinni już znać pewne
podstawy programowania w tym języku z przedmiotu “Język
programowania”.
Należy jednak pamiętać, że taki wybór języka nie jest
jedyną możliwością, co więcej - niektóre inne języki np.
(Python, Java, Smalltalk, etc) wydają się być “bardziej obiektowe”.
Program przedmiotu
- laboratorium: 30 godzin w semestrze
Tematyka
laboratorium
1. Klasy i obiekty w C++
-
definicja klasy
-
definiowanie i używanie zmiennej
obiektowej
-
funkcje składowe (metody)
-
konstruktor i destruktor
-
przeładowanie metod
-
operatory składowe
-
przydatne klasy: string, istream, ostream
-
składniki statyczne
-
składniki stałe const
-
konwersje typów
2. Dziedziczenie
-
istota dziedziczenia
-
co nie jest dziedziczone
-
dziedziczenie kilkupokoleniowe
-
dziedziczenie wielobazowe
-
dziedziczenie kontra zawieranie obiektów
składowych
-
konwersje standardowe przy dziedziczeniu
-
rzutowanie i dynamiczna identyfikacja
typów (RTTI)
3. Funkcje wirtualne (polimorfizm)
-
motywacja: funkcje wirtualne a unikanie
if...then...else
-
klasy abstrakcyjne
-
wirtualny destruktor
-
wirtualny konstruktor (niezgodne z
regułami języka, ale reguły można obejść)
4. Szablony klas
5. Biblioteka Standardowa C++
Warunki zaliczenia
- Zaliczenie na ocenę pozytywną
laboratorium (warunki podaje prowadzący na zajęciach)
Literatura
- J. Grębosz, Symfonia C++ .
Linki
|